A A
Aktuálně

Doba digitální

Doba digitální není sci-fi ale realita. Je nutné s tím počítat

Žijeme v době digitální. Kdo pochybuje, ať si sám odpoví, jestli stále ještě posílá pravidelně poštou dopisy nebo si kupuje každý den papírové noviny. Někdo mluví přímo o digitální nebo alespoň o, v pořadí možná už čtvrté, průmyslové revoluci. Nejedná se zkrátka o žádnou budoucnost, v době digitální právě žijeme.

 

Časy se mění

Co bylo ještě před pár lety nepředstavitelné, stalo se běžnou součástí našeho života. Někdy jsou to paradoxy. Facebook nevytváří žádný obsah, a přece je čtenější než denní tisk. Společnost Airbnb nevlastní jedinou nemovitost, ale ještě před příchodem covidu platila za největšího ubytovatele na světě.

S tím vším souvisí i to, že ubývá počet pracovních míst, jako je například recepční, inženýr telefonních sítí nebo spojovatelka. Naprogramovaný robot už dnes umí i postavit zeď. Nejvíce ceněné tak budou v budoucnu profese, které jen tak roboty nahradit nelze – kreativci, programátoři, obsluha strojů a robotů, psychologové, chirurgové, seřizovači, technici apod.

 

Digitální doba si žádá homo digitalis

Škola se nemůže tvářit, že se nic neděje. V době digitální je třeba vychovávat člověka digitálního.

Digitální gramotnost je důležitá – ve svých povoláních budou děti muset umět ovládat roboty, psát programy pro stroje, tvořit PC grafiku, v 3D programech navrhovat například architekturu domů, v prostředí digitálních technologií komunikovat s kolegy a nadřízenými, sdílet a zpracovávat data atd. Běžné počítačové dovednosti na úrovni uživatele už jim pro úspěšný život stačit nebudou.

 

Mirotická škola má nástroje i motivovanou učitelku

Mirotická škola se naučila využívat různé pomůcky pro kreativní výuku. Pro výuku robotiky a rozvíjení digitálních kompetencí získala díky dotacím EU například robotické stavebnice, 3D brýle pro virtuální realitu, programovatelné minipočítače pro tvorbu sítí nebo 3D tiskárnu, na které žáci tisknou vlastní návrhy.

Učitelka informatiky Kristýna Sodomková k tomu říká: „Počítače a tablety jsou sice základ, ale pořád jsou to jenom nástroje. My pomocí těchto nástrojů učíme děti dovednosti, které jim pomohou v životě uspět. Digitálně gramotný člověk může rozhodovat o světě, ve kterém žije, a pomáhat ho utvářet.“

 

Gabriela Bartošová



Nahoru